Skip to content

Boekhouding voor zzp’ers: veelvoorkomende fouten en tips

Hoewel het misschien niet het leukste aspect van ondernemen is, is het nauwkeurig bijhouden van je financiën en het beheren van je boekhouding van cruciaal belang. Zowel voor het succes van je organisatie als de wettelijke naleving van je bedrijf. Wat zijn de meest voorkomende fouten in de boekhouding van zzp’ers? En nog belangrijker: wat kun je doen om die te voorkomen? Wij geven tips!

1. Zakelijk en privé niet goed scheiden
Een van de grootste fouten die zzp’ers maken, is het vermengen van persoonlijke en zakelijke transacties. Het hebben van een aparte bankrekening voor je bedrijf is van belang om je financiën gescheiden te houden. Dit vergemakkelijkt niet alleen het bijhouden van je zakelijke transacties, maar helpt ook bij het voorkomen van verwarring bij btw- en belastingaangiften.

2. Administratie niet goed bijhouden
Het bijhouden van bonnetjes, facturen en andere documenten van zakelijke uitgaven is veel werk, maar zorgvuldige documentatie zorgt er wel voor dat je alle aftrekbare zakelijke kosten op een rij hebt bij het doen van je belastingaangifte. En geloof ons, die aftrekposten wil je niet mislopen!

3. Te weinig geld achterhouden voor de belasting
Als zzp’er ben je verantwoordelijk voor het zelfstandig betalen van je belastingen. Het is verleidelijk om het geld dat je verdient volledig te gebruiken zonder rekening te houden met de belastingen die je later moet betalen, maar dit is niet verstandig. Zet daarom altijd een percentage van betaalde facturen apart voor belastingen om financiële problemen te voorkomen.

4. Geen rekening houden met btw
Afhankelijk van de grootte van je bedrijf, moet je mogelijk btw in rekening brengen en afdragen. Zorg ervoor dat je begrijpt hoe btw werkt, reken btw op je facturen en houd nauwkeurig je administratie bij, zodat je geen problemen ondervindt bij het doen van btw-aangiften.

5. Fiscale voordelen en aftrekposten niet gebruiken
Veel zzp’ers hebben recht op fiscale aftrekposten en voordelen die hun belastinglast kunnen verminderen. Neem de tijd om jezelf te informeren over de mogelijke aftrekposten en voordelen die voor jou van toepassing kunnen zijn en benut deze optimaal. Wil je zeker weten dat je alle voordelen benut? Schakel dan een professionele boekhouder in.

6. Geen boekhoudsoftware gebruiken
Het handmatig bijhouden van financiële gegevens – zoals in Microsoft Word of Excel – kan tijdrovend en foutgevoelig zijn, wat tot verkeerde facturen kan leiden. Overweeg daarom om professionele boekhoudsoftware te gebruiken. Daarmee stroomlijn je je processen en verbeter je je financiële overzicht.

Professionele boekhouding zonder fouten
Wil jij er zeker van zijn dat er geen fouten in je boekhouding sluipen én dat jij belastingtechnisch alles uit je bedrijf uithaalt? Besteed je boekhouding dan uit! Wij hebben jarenlange ervaring met ingewikkelde boekhoudkundige taken en helpen je graag. Op die manier kan jij je lekker richten op jouw bedrijf. Interesse? Plan een adviesgesprek in bij ons administratiekantoor via 0172 – 450 810 of info@tidak.nl.

Back To Top